Een mentale beproeving

Verslag Piotr – Vossenjacht Zoetermeer ‘77

piotr-b5bbd78af3f72b1ea53a9b1e679766d9Het heeft niet lang geduurd, maar ook ik ben aangestoken met het virus… Het vossenjacht virus. Met dank en Jules en mijn vader Richard. Al jaren hoorde ik de verhalen van mijn vader over zijn vossenjachten uit het verleden. Mijn opa, die mede oprichter was van Zoetermeer ’77, knikte altijd instemmend mee met deze verhalen. Dus toen Jules deze zomer na het NCK er ook over begon moest ik er wel aan geloven. Na een hele winter mentale voorbereiding was ik er dan eindelijk klaar voor om de afsluitende vossenjacht mee te doen.

Alsjeblieft hier zijn je knijpers… knijpers? Dacht ik bij mezelf, wat gaan we daar nu weer mee doen? Gelukkig hing er een goede sfeer in het clubhuis en kon ik snel raad vragen bij andere deelnemers. Het spel was mij duidelijk, ik was klaar voor de start. En zoals verwacht, met de uitzetter van de laatste tocht, was het direct spektakel vanaf de start. Na 500 meter was het al prijs en mochten we met de hele benden over (en dwarsdoor) het hek om de dijk op te rijden. Op dat moment leek het wel of de finish al inzicht was. Ik had nog geen pijl of lint gezien, maar als groentje volgde ik de groep maar. Tot het moment dat ‘de zoekers’ komen, dan sta je voor een klein dilemma. Loop je het risico de vos te missen en kom je voorop in de koers of speel je het tactisch en kijkje in ieder steegje en bosschage. Ik koos voor de tactische weg samen met mijn vader, maar ook dan moet je scherp blijven. Rij ik nog goed? Heeft iedereen zijn knijpertjes nog aan zijn stuur? Ik zag ze toch net een knijpertje gooien? Waar zijn is de leider van het klassement nu naar toe? Tijdens zo’n jacht spoken er duizend dingen door je hoofd, wat het een ontzettend gave ervaring maakt en de tijd voorbij is voor je het weet. Nog leuker is het feit dat je door steegjes en over paadjes rijd waar je normaal nooit zal komen. Helaas is het onder veel renners vergeten hoe gaaf een vossenjacht kan zijn. Het is een speelse manier om de winter door te komen en je kan het zelf zo zwaar maken als je wilt.

Ik ben blij dit inzicht te hebben gekregen na deze leuke ervaring. Als cycling ambassador van de BEAT Cycling Club, ben ik namelijk op zoek naar spraakmakende evenementen voor leden. Binnen BEAT zijn wij namelijk bezig met het uitbouwen van een profploeg op basis van een revolutionaire (internationale) clubstructuur, waarbij jij kan helpen! Daarom willen we juist de samenwerking zoeken met de bestaande verenigingen. Al mocht je zelf ideeën hebben of al zit je nog met vragen ga dan snel naar www.beatcycling.club/nl of kijk even naar dit filmpje https://www.youtube.com/watch?v=V8JUTcD8dj4

Nogmaals bedankt voor de mooie ervaring en graag tot ziens bij de volgende jacht!

Met sportieve groet,

Piotr Havik

2 thoughts on “Een mentale beproeving

  1. Mooi verslag. Eerst een debuut bij de Vossenjacht en dan ook nog een primeur in De Kuip….
    Wat een dag heeft die jonge Havik gehad.

Geef een reactie

